Heb je pijn aan je lies, bil of aan de buitenzijde van je bovenbeen? Dit kan het gevolg zijn van een aandoening aan het heupgewricht en/of de weefsels daar omheen. De heup is een kogelgewricht, wat betekend dat deze alle kanten op kan bewegen. De omliggende spieren, banden en kapsels zijn erg belangrijk om de heup gecontroleerd te laten bewegen en stabiliteit te bieden aan de heup, maar dit kan bij een langdurige hoge belasting ook wel eens tot klachten leiden. Klachten aan de heup kunnen onder andere ontstaan door overbelasting, slijtage of sporten.

Voorbeelden van heupklachten zijn:

Pijn in de lies

Veel sporters hebben wel eens last van liesklachten. Deze klachten kunnen veroorzaakt worden door veel verschillende structuren in je lichaam. Je rug, heupgewricht en de spieren eromheen kunnen de aanstichter zijn van de pijn in je lies. Verminderde stabiliteit, kracht en/of uithoudingsvermogen van de heupspieren spelen vaak een rol bij liesklachten. De balans tussen de belasting en de belastbaarheid is daarbij een belangrijk gegeven. Indien de belasting continu hoger is dan de belastbaarheid, kan een spier op den duur overbelast raken.

Slijtage

Slijtage is een veel gebruikt woord voor artrose. Als er sprake is van slijtage in een gewricht, verslechtert de kwaliteit van het gewrichtskraakbeen en verdwijnt dit soms helemaal. Daarbij neemt de hoeveelheid synoviale vloeistof in het gewricht af, dit zorgt voor de ‘smering’ van het gewricht. Het gevolg kan zijn dat een gewricht minder soepel beweegt en er kunnen pijnklachten ontstaan. Deze pijn wordt vaak gevoeld rondom de lies, de bil en het bovenbeen. Artrose wordt vastgesteld door middel van een röntgenfoto. De mate van artrose op de foto zegt echter weinig over de klachten die je kunt ervaren. Uit onderzoek blijkt dat er in veel gevallen bij artrose op de foto geen symptomen zoals pijn en stijfheid aanwezig zijn. Indien artrose op de röntgenfoto is vastgesteld en je de bijbehorende klachten ervaart, is het in ieder geval belangrijk om in beweging te blijven en de spieren in deze regio te trainen. Daarmee kan een operatie voorkomen of uitgesteld worden.

Total Hip operatie

Bij een total hip operatie worden de kop en de kom van de heup verwijderd en wordt er een kunstheup geplaatst. Dit noemen we een prothese. De meest voorkomende reden voor het plaatsen van een nieuwe heup is artrose. Slijtage van het heupgewricht veroorzaakt pijn, stijfheid en moeite met bewegen. Na vervanging van de heup, volgt een periode van revalidatie. Het doel is om de spieren van de heupregio weer zo sterk mogelijk te maken. De verwachting is dat in de loop van de revalidatie daardoor ook de pijn en stijfheid afneemt en bewegen weer makkelijker mogelijk is. Oefentherapie kan in eerste instantie aan huis starten en later plaatsvinden in de oefenzaal.

Heb je heupklachten? Maak een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten.