• Tijdens de zwangerschap en in de eerste negen maanden na de bevalling komt pijn in of rond het bekken en de lage rug veel voor
  • Door lang staan, zitten en lopen en door traplopen, bukken en tillen worden de klachten erger
  • Meestal wordt de pijn minder als je rust neemt en de adviezen over een juiste houding opvolgt
  • Maak je niet te veel zorgen: na de bevalling verdwijnen de klachten vaak vanzelf
  • Behandeling van een (bekken)fysiotherapeut bestaat vooral uit informeren, adviseren en oefentherapie

Wat kan de (bekken)fysiotherapeut voor je betekenen?

De (bekken)fysiotherapeut wil eerst weten welke pijnklachten je precies hebt en hoe die pijn je dagelijks leven beïnvloedt. Je houding en de manier waarop je beweegt, kunnen namelijk invloed hebben op je klachten. Ben je net moeder geworden? Dan zal de (bekken)fysiotherapeut vragen hoe de bevalling is verlopen en of je andere klachten hebt in de omgeving van je bekken, zoals urineverlies en/of ontlastingsverlies. Meestal test de (bekken)fysiotherapeut ook de functie van je gewrichten en spieren. Hoe is de kracht, de coördinatie en de stabiliteit? Als de fysiotherapeut vermoedt dat de bekkenbodemspieren een rol spelen bij de klachten, is het verstandig om ook inwendig onderzoek te laten doen om te kijken hoe deze spieren functioneren. Dat is een ander soort onderzoek dan je van een ‘gewone’ fysiotherapeut gewend bent. Afhankelijk van de klacht wordt dit onderzoek vaginaal of anaal uitgevoerd. Bij urine- en/of verzakkingsklachten meestal vaginaal, bij ontlastingsklachten anaal. Bekkenfysiotherapeuten hebben een speciale opleiding gevolgd om inwendig onderzoek te doen. Dit onderzoek vindt alleen plaats als jij hiervoor toestemming hebt gegeven. Overigens wordt inwendig onderzoek vanwege bekken(bodem)klachten bij voorkeur niet tijdens de zwangerschap gedaan maar pas na de bevalling.
De behandeling van een (bekken)fysiotherapeut bestaat vroeg in de zwangerschap én na de bevalling vooral uit oefentherapie in combinatie met advies over een juiste houding en belasting bij (het opbouwen van) activiteiten. Wat kun je wel en niet doen en hoe vaak moet je even rust nemen? In de laatste drie maanden van de zwangerschap heeft het starten van oefentherapie niet zoveel zin. Dan bestaat de behandeling vooral uit advies over een juiste houding en belasting.

Heb je klachten? Maak dan een afspraak met een van onze fysiotherapeuten.

Meer over bekkenpijn door zwangerschap

Wat is ‘zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn’?

Als vrouwen tijdens de zwangerschap en/of de eerste negen maanden na de bevalling pijn hebben rondom de lage rug en het bekken spreken we van ‘zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn’. Het is niet helemaal duidelijk hoe deze klacht ontstaat. De pijn zou veroorzaakt kunnen worden doordat sommige spieren door de groeiende buik te weinig actief zijn, waardoor andere spieren juist te veel aanspannen. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn. Meestal verdwijnen de klachten vanzelf na de bevalling.

De klachten van bekkenpijn door zwangerschap

• Pijn in de lage rug
  • Pijn in de schaamstreek
  • Pijn in de bilregio die soms uitstraalt richting de bovenbenen
  • Pijn bij de start of na afloop van een activiteit
  • Pijnklachten rondom de stuit
  • Bekkenbodemklachten zoals urine-en of ontlastingsverlies en moeizaam plassen en/of poepen

De behandeling van zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn

Als je vanwege de pijn niet goed kunt slapen, kun je gerust een paracetamol nemen. Deze pijnstiller mag ook gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Als je twijfelt over je klachten, bijvoorbeeld of ze wel veroorzaakt worden door de zwangerschap, neem dan contact op met je huisarts of verloskundige. In de meeste gevallen zullen zij je doorverwijzen naar een (bekken)fysiotherapeut. Ook als het advies onder ‘Wat kun je zelf doen?’ onvoldoende helpt, is het zinvol om naar de (bekken)fysiotherapeut te gaan voor advies.

Een (bekken)fysiotherapeut kan helpen om de bekkengewrichten te mobiliseren of met specifieke oefeningen en rek- of massage technieken de spieren rondom het bekken soepeler of juist sterker te krijgen. We raden ook aan om een (bekken)fysiotherapeut in te schakelen als je klachten na de bevalling niet verdwijnen. De (bekken)fysiotherapeut kan je begeleiden in het verbeteren van de kracht en functie van het bekken en de bekkenspieren zodat je je activiteiten en sporten weer geleidelijk aan kunt opbouwen.